Головна » 2016 » Жовтень » 4 » "МЕБЛЕВІ ТЕХНОЛОГІЇ" МЕБЛІ З...КОРІННЯ
13:47
"МЕБЛЕВІ ТЕХНОЛОГІЇ" МЕБЛІ З...КОРІННЯ

"МЕБЛЕВІ ТЕХНОЛОГІЇ" МЕБЛІ З...КОРІННЯ

 

Унікальну технологію виготовлення столів опанував різьбяр-художник Юрій Гусарчук. Він виготовляє ніжки столів за технологією коренепластики. Для цього шукає «спеціальні» дерева з надкореневими наростами, з яких і різьбить оригінальні вуса та волосся «ексцентричним» ніжкам стола у вигляді суворих лісовиків-бороданів.

У майстерні Юрія Гусарчука - десятки виробів із дерева, які акуратно поскладані у кутках, розставлені на підві­коннях, ліжках, диванах і навіть на сходах. Неповторний «дерев'яний» аромат наповнює кожен закуток приміщення. Власну домівку майстер теж перетворив на своєрідну галерею-студію: дерев'яні стільці, стільниці, тумбочки, двері, шафи та ліжка, не кажучи вже про численні вази та «бородаті столи» - усе пан Гусар­чук виготовив самостійно, ще й знаменитою на весь світ яворівською різьбою прикрасив.

Ще під час навчання у художній школі я полюбляв виготовляти людські обличчя-маски за допомогою техніки ліпнини, - розпові­дає Юрій Гусарчук. - Встиг опанувати і різноманітні види різьби: плоску, контурну, геометричну, рельєфну і скульптурну. Ці знання допомагають мені і нині під час виготовлення коренепластичних робіт.

Наприкінці 1990-х Юрій Гусарчук познайомився з талановитим різьбярем-самоучкою паном Степаном, який виготовляв непов­торні об'ємні дерев'яні вази, по-особливому оздоблюючи їх надко­реневими наростами дерев. Різьбяр багато і детально розповідав Юрію про виготовлення оригінальних ваз, показував дерева, в яких найкраще розвинута надкоренева система. Друзі багато і часто любили мандрувати лісом, шукаючи САМЕ ТЕ дерево.

Під час однієї з таких прогулянок приятелі, захопившись ціка­вою розмовою, зайшли углиб лісу і тільки через певний час помі­тили, що заблукали (мобільних телефонів на той час ніхто ще не мав). У лісових нетрях Юрій Гусарчук помітив височеньку вільху з довжелезною надкореневою системою, нарости якої вказували на південь. Трохи поміркувавши, приятелі вирішили, що це такий собі своєрідний природний знак порятунку, і пішли у «надкореневому напрямку».

Містика чи збіг обставин, але невдовзі друзі успішно вийшли з лісових нетрів. Історія із вільхою, що вказала правильний напрямок, так засіла в голові пана Юрія, що він вирішив присвятити цій незвичній події оригінальну коренепластичну скульптуру із наростів. Власне, відтоді й розпочалось ексцентричне захоплення майстра.     

    Не усяка деревина годиться для майбутніх робіт. Дерево має бути «живим» - щойно викопаним, оскільки уже повалене - трухляве та сухе, а це означає, що видалити з нього кору буде неможливо, тобто уся робота піде нанівець, - пояснює Юрій Гусарчук.

Нині творчий доробок художника налічує близько сотні оригінальних коренепластичних журнальних і декоративних столів.

Яка ж технологія виготовлення незвичної ніжки стола? Спочат­ку майстер обирає потрібне дерево з великою кількістю надко- реневих наростів. Найкраще для цього надаються вільха і липа, а ще - клен, береза і дуб. У майстерні різьбяр зчищає з дерева кору й відрізає зайві корінці. Близько 20-30 см біля верхівки стов­бура потрібно залишити неочищеними - ця кора не дасть дереву засохнути. Процес очищення може тривати кілька днів. Це важка і рутинна робота, яка потребує зосередженості, терпіння і непога­ної фізичної підготовки.

Між корою і безпосередньо деревиною є твірна тканина - кам­бій, завдяки якому потовщується стебло дерев'янистих рослин. Різьбяр чистить його дротяною щіткою та водою, щоб деревина не почорніла. Зайве ж коріння майстер видаляє стамесками. Обробка деревини від камбію та зайвих корінців забирає декілька днів.

Свіже почищене дерево майстер сушить під накриттям понад рік - у спеціально обладнаному для цього приміщенні з високою вентиляційною прохідністю й захистом від прямого сонячного проміння, інакше матеріал розтріскається і стане непридатним для роботи.

Наступним етапом обробки уже висушеної деревини є вирів­нювання коріння. Це потрібно для того, щоб виріб мав гарний вигляд і «твердо стояв на ногах». Опісля художник вимальовує на деревині контури такого собі «діда».

Такі елементи обличчя, як очі, зморшки, брови, вуса та волосся, Юрій Гусарчук вирізьблює стамесками і ретельно шліфує. Цей етап різьби потребує особливої сконцентрованості і триває близько тижня.

Після різьблення та шліфування обличчя «дідугана» пан Гусарчук вирівнює верхівку деревини і шукає необхідний діаметр стіль­ниці, щоб зберегти усі потрібні пропорції.

Діаметр стільниці має бути пропорційним до площі «стоп ніг» і більшим від неї на 10-15 см. Товщина ж стільниці - від 32 до 35 мм.

Майстер міцно прилаштовує стільницю до спеціальної опори, яку надійно кріпить безпосередньо до скульптури. Стільницю та ніжку художник обробляє деревозахисними препаратами від шкідників і покриває виріб матовим лаком від трьох до п'яти разів.

- Деякі майстри наносять на готові вироби парафін чи, до при­кладу, віск зі скипидаром. Гадаю, такі скульптури виглядають надто сухими, до того ж їх важко очищати від пилюки, тому свої об'ємні скульптури обробляю матовим лаком для презентабельнішого й імпозантнішого вигляду. За лакованим виробом надзвичайно легко доглядати, - пояснює Юрій Гусарчук.

Коли стільниця готова, майстер вимальовує на обличчі «діда» так звану штучну тінь. Це необхідно робити тому, що під стільни­цею потік світла розсіюється, обличчя майже не відтіняється, а це призводить до того, що лице виглядає блідим і менш об'ємним, ніж є насправді. Майстерно домальована тінь надає обличчю особли­вої виразності.

Завершальним штрихом роботи над виробом є майстерне досягнення «мокрого», проникливого та глибокодумного ефекту очей, завдяки нанесенню на них глянцевого лаку.

До слова, інструменти художника, в тому числі плоскі, круглі та напівкруглі стамески збереглися ще із 1970-х років. Знаряддя хоч і старенькі, проте і досі у робочому стані. Нові інструменти надто дорогі:

до прикладу, найпростіший набір ста­месок коштує від 250 доларів, та й знайти справді якісний інструмент, який прослужить не один десяток років, нині досить важко.

У планах художника - виготовити серію виробів ніжок столів у вигляді міфічних дов­говолосих лісових красунь - мавок. Цю ідею Юрій Гусарчук поки що детально обдумує. З образами представниць слабкої статі працю­вати важче, пояснює майстер, - проблема у волоссі.

Щоб волосся у красунь було довгим, пиш­ним, привабливим, треба знаходити дерева з надзвичайно великою надкореневою сис­темою.

Рідні Юрія Гусарчука всіляко підтримують та усіма силами допомагають майстру в його незвичному хобі-заробітку. Вони розробили і створили сайт, на якому різьбяр викладає

фотографії та короткі характеристики нових виробів. Ціна на готові скульптури переви­щує 3 500 тис. грн.

Оригінальні та ексцентричні столи-бородані знайшли власників у багатьох містечках Львівщини та Київщини.

Майстер зізнається, що виготовлення оригінальних столів - справа не прибуткова, більшість потенційних клієнтів звикли бачити у меблях передусім практичність комфорт (хоч цих характеристик і не бракує столам пана Гусарчука), а вже потім - художню цінність. Щоправда, багато у художника покупців, які здатні зрозуміти оригінальний погляд майстра на грані комфорту й художньої естетики. Нещодавно Юрій Гусарчук виготовив для дачного будинку діда-стола. діаметр стільниці якого 180 см.

ОРИСЯ ХОМ'ЯК

 

Переглядів: 1134 | Додав: Admin | Рейтинг: 5.0/1
Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: